Arviointiperusteet
Työskentely ja arviointi
Työskentelyn arviointi on osa oppilaan oppimistaitojen arviointia. Työskentelyn arvioinnin pohjana ovat työskentelylle eri oppiaineissa asetetut tavoitteet. Työskentelyn arviointi kohdistuu oppilaan taitoon suunnitella, säädellä, toteuttaa ja arvioida omaa työtään. Arvioinnissa otetaan huomioon myös, miten vastuullisesti oppilas työskentelee ja miten hän toimii yhteistyössä toisten kanssa. Työskentelyn arviointi on osa oppiaineen arviointia. Työskentelyn arvioinnissa huomioidaan ainakin oppilaan tuntiosaaminen, kokeissa menestyminen, erityyppiset tulokset pitkin lukuvuotta ja asenne oppiainetta kohtaan.
Käyttäytymisen työskentelyn arviointiperusteet
Perusopetuksen opetussuunnitelman uudistumistyön tuloksena oppilasarviointia on pyritty saamaan yhtenäisemmäksi koko valtakunnassa. Käytännössä ehkä suurimmat erot ovat olleet juuri käyttäytymisen arvioinnissa. Muutamia vuosia sitten käyttäytymisen arviointi oli kiinteästi liittyneenä huolellisuuteen ja arvioinnin nimikin oli käyttäytyminen ja huolellisuus. Nykyään uuden opetussuunnitelman mukaisesti huolellisuus on osa oppiaineen (matematiikka, kuvataide, äidinkieli jne.) arviointia ja osa huolellisuutta on myös hyvää käyttäytymistä mm. oppitunnille ajoissa saapuminen ja koulutarvikkeista huolehtiminen jne. Myös numeroarvioinnissa on tapahtunut opetussuunnitelmauudistuksen myötä muutoksia (ks. arviointiasteikko). Vanhojen oppilasarvioinnin perusteiden mukaisesti oppilas, joka käyttäytyi hyvin, sai arvosanakseen yhdeksän (9). Nykyisten perusteiden mukaisesti arvosana kahdeksan (8) on hyvä.
Käyttäytymisen arviointi kohdistuu siihen, miten oppilas ottaa huomioon muut ihmiset ja ympäristön, arvostaa työtä ja noudattaa sääntöjä. Käyttäytymisen arvio merkitään väli- ja lukuvuositodistukseen. Käyttäytymisen arviota ei merkitä edes numeroin ero- eikä yläkoulun päästötodistukseen.
Tavoitteet suhteessa muihin ihmisiin ja ympäristöön
- arvostan ja tuen toisia ihmisiä sekä vaalin ympäristöä
- tunnen hyviä tapoja ja noudatan niitä
- osaan kuunnella ja pyytää puheenvuoroa
- osaan keskustella
- ymmärrän ja noudatan opettajan ohjeita ja yhteisiä sääntöjä
- osaan työskennellä ryhmässä
- osaan ratkaista erimielisyyksiä ja riitoja puhumalla
- osaan auttaa, kannustaa ja rohkaista toisia
- huolehdin omista ja yhteisistä välineistä
- pidän huolta ympäristöstä
Tavoitteet suhteessa opiskeluun
- yritän parhaani
- olen oma-aloitteinen
- työskentelyn keskittyneesti
- huolehdin tehtävistäni, teen ne loppuun
- huolehdin tarvittavat opiskeluvälineet oppitunnille
- arvostan omaa ja toisten työtä
- osallistun aktiivisesti tuntityöskentelyyn
- tulen tunneille ajoissa
Kankaanpään kaupungin opetussuunnitelmaan on laadittu käyttäytymisen tunnuspiirteitä oppilaille, joiden käyttäytymisen arvosana on kahdeksan (8) eli hyvä
Oppilas
- huolehtii omalta osaltaan työrauhasta
- noudattaa yleensä koulun sääntöjä ja yhteisiä sopimuksia
- huolehtii omista ja yhteisistä tehtävistä ja tavaroista
- on yleensä yhteistyökykyinen
- ottaa yleensä toisetkin huomioon
- käyttäytyy rehellisesti